kết quả từ 1 tới 4 trên 4

Tựa Đề: Vụ chặn bắt tàu BV xâm nhập tại Sa Kỳ ngày 15 tháng 7 năm 1967 - Trần Lý

  1. #1
    Administrator
    khongquan2's Avatar
    Status : đang online
    Tham gia: May 2011
    Posts: 2,032
    Thanks: 14,216
    Thanked 6,141 Times in 1,584 Posts

    Default Vụ chặn bắt tàu BV xâm nhập tại Sa Kỳ ngày 15 tháng 7 năm 1967 - Trần Lý

    Vụ chặn bắt tàu BV xâm nhập tại Sa Kỳ ngày 15 tháng 7 năm 1967

    Trần Lý



    Vụ Sa Kỳ ngày 15 tháng 7 năm 1967 được xem là vụ chặn bắt tàu CSBV xâm nhập thành công nhất của HQ HK trong Chiến dịch Market Time. Tàu CSBV bị 'bắt sống' cùng toàn bộ võ khí và hàng tấn tiếp liệu quân sự đủ loại. Tài liệu CSBV xác nhận con tàu 148 trong vụ này không tự phá hủy được nên bị HQ HK bắt và kéo đi. Trong vụ chận bắt này ngoài sự 'tiếp tay' của HQ VNCH, còn có thêm sự tham dự của Lực lượng Đại Hàn tham chiến tại Việt Nam. Sa Kỳ là tên mộ con sông trong khu vực Batangan, phia Bắc Tỉnh Quảng Ngãi.

    Ngày 11 tháng 7 năm 1967, một phi cơ tuần thám SP-2H của HQ HK thuộc Chiến dịch Market Time, trong phi vụ tuần tra thường lệ dọc ven biển Quảng Ngãi, lúc 19 giờ 30, đã 'thấy' một tàu vỏ sắt, không treo cờ quốc gia nào, chạy hướng vào bờ, dù trong khu vực này không có một hải cảng nào. Phi cơ thông báo sự kiện về TT Kiểm soát và Tư lệnh Market Time tại Vùng I, Charles R Stephan đã ra lệnh Khu trục hạm USS Wilhoite, đang hoạt động trong vùng, theo dõi và truy đuổi chiếc tàu này (đang nhanh chóng thay đổi hướng hải hành về Nam-Đông nam. Chiến hạm Wilhoite cũng chuyển hướng để ngăn chặn con tàu, được đặt tên ký hiệu là 'Chồn hôi Alpha =Skunk Alpha'.


    Khi trời vừa sáng, chiến hạm Wilhoite chạy một vòng quanh tàu lạ, sau đó chạy về hướng bờ và giữ sự theo dõi bằng radar khuất dưới vòng chân trời. Vào 13:00 giờ, ngày thứ Ba, 13 tháng 7, 'chồn hôi alpha' thả neo tại một địa điểm ở 50 hải lý Đông Hoàng Sa và khoảng 200 hãi lý Đông-Đông/bắc Chu Lai; đến 23:00 giờ, 'chồn' đổi hướng di chuyển theo hướng Tây-Nam..

    Một kế hoạch vây bắt được HQ HK thảo ra tại Đà Nẵng, dự đoán tàu BV sẽ đổ bộ vào một địa điểm nào đó gần Mũi Ba Làng An, ở phia Nam Chu Lai. Kế hoạch dự trù sử dụng một đội hình gồm 4 chiến hạm, kèm sát 2 bên tảu BV, mỗi bên 2 chiến hạm, tiếp tục di chuyển theo sau tàu VC khoảng cách chừng 8 hải lý, chờ đến khi..dụ tàu này sập bẫy, và tàu BV sẽ đổ bộ vào khoảng nửa đêm để lợi dụng màn đêm để che dấu hoạt động..Ba chiến hạm HK được chỉ định gồm USS Wilhoite, USS Gallop (PG-85) và USCG Point Orient (WPB-82319). Chiếc thứ tư sẽ là một tuần duyên đỉnh PCF, sẽ được chỉ định vào giờ chót khi tàu BV sửa soạn..ủi bãi vào bờ..Toán Tâm lý chiến phối hợp Việt-Mỹ đã thu băng sẵn lời kêu gọi đầu hàng dành cho thủy thủ đoàn BV, và đã phát lời kêu gọi ngay khi tàu BV xâm nhập vào hải phận VNCH, PCF-79 được chọn làm chiến đỉnh xung kích..Tàu BV làm ngơ trước lời gọi chiêu hồi và cả PCF-79 lẫn Point Orient đều bắn cảnh cáo trước mũi tàu BV. Vào gần bờ, tin hiệu radar biến mất trên màn ảnh các chiến hạm lớn, nhưng trái lại radar của PCF-79 lại nhận được tín hiệu cho thấy một đối vật to lớn đang di chuyển vào hướng cửa sông..PCF xin phép tấn công, chặn bắt..và được lệnh tiến hành.

    Cuộc truy đuổi bắt đầu lúc 00 giờ 20, đạn lửa bay mọi hướng, hỏa châu soi sáng vùng biển..và tảu BV nhô khỏi chân trời chỉ cách PCF-79 khoảng 200m Tàu BV khai hỏa bằng đại liên 12.7 và súng không giật 57mm..PCF khai pháo bằng sùng cối 81mm, dùng đạn xuyên phá và đạn gây cháy, sau đó dùng đạn Phosphor để bắn vào phòng lái của tàu BV..Bị trúng đạn tàu BV bốc cháy dữ dội, vài phút sau đó đâm vào bãi cạn cách bờ 60m, gần cửa sông Sa Kỳ, nơi mũi Batangan lúc 4 giờ sáng.

    Pháo binh thuộc Lực lượng Đại Hàn trú đóng gần khu vực đã giúp bắn phá các vùng quanh nơi chiếc tàu BV bị mắc cạn..

    Từ 6 giờ đến 7 giờ sáng, chiến hạm USS Walker dùng hải pháo cùng sự trợ lực của trực thăng võ trang của Lục quân, phi cơ chiến đấu của KQ đạ liên tục oanh kích để dọn bãi đổ quân cho TQLC Đại Hàn được đưa vào vùng bằng trực thăng. Lực lượng này đến nơi lúc 7 giờ 15 và thiết lập chu vi phòng thủ..Hải quân VNCH tiếp trợ bằng các Tuần duyên hạm (PGM) Hòn Trọc HQ 618, Trục lôi hạm (MSC) Chương Dương II HQ115 và lực lượng hải thuyền thuộc Duyên đoàn 15..


    Đến 12 giờ 30, chuyên viên tháo gỡ chất nổ HK đã lên tàu BV, và vô hiệu hóa toàn bộ hệ thống kích hỏa BV gắn sẵn để hủy tàu. Một thủy thủ BV chết tại phòng lái.


    16 giờ 10, tàu BV mắc cạn được 2 chiếc LCM-8 kéo khỏi bãi cạn và sau đó kéo về..đến Chu Lai lúc 8 giờ tối.

    Chiếc tàu xâm nhập BV này được trang bị khá chu đáo cho việc đưa tiếp liệu quân sự vào VNCH, vỏ tảu được tăng cường thêm fiberglass, tàu được gắn thêm một hệ thống bơm nước khá mạnh.

    Máy tàu có gắn hệ thống giảm thanh để tàu di chuyển êm hơn. Khoảng 1 tấn thuốc nổ TNT được gắn vào những nơi trọng yếu chia đều trên cấu trúc của tàu để phá nổ tung tàu khi..không chạy thoát. Nhưng, phát đạn 81mm từ PCF đã trúng vào nơi đặt bộ phận kích hỏa khiến thủy thủ..không tự hủy được tàu.

    Theo bảng phân loại của Cơ quan tình báo HQ HK thì chiếc tàu này được xếp vào loại SL-4 với các đặc tinh như sau:

    Dài 99 feet, Ngang (nơi rộng nhất) 19 feet
    Trọng tấn: 280 tons; Trọng lượng chuyên chở khoảng 95 tấn
    Thủy thủ đoàn: 10-16
    Võ trang: 4 khẩu 12.7mm
    (Một số tài liệu xếp tàu này vào nhóm Lo Dieu class, nhưng trên thực tế sau đó được xem là một nhóm riêng: Sa Ky class)


    Khoảng 90 tấn võ khí và quân dụng bị tịch thu gồm:

    Gần 400 ngàn đạn gây cháy 7.62
    Trên 300 ngàn đạn nồi 7.62.
    5.750 đạn 12.7mm, thành dây
    Gần 1000 đạn cối 82
    Đạn súng trường, đạn B-40, lựu đạn đủ loại
    Chất nổ C4, TNT, ngòi kich điện (khoảng 5 tấn)
    3 Đại liên phòng không 12.7
    Đại liên .50 cal
    974 khẩu AK-44
    189 khẩu AK-56
    25 súng B-40
    9 khẩu K-53


    CSBV đã viêt về vụ này như sau:

    'Ngày 6 tháng 7 năm 1967, tàu 148 gồm 16 cán binh do Thuyền trưởng Nguyễn Tấn Ích và chính trị viên Huỳnh ngọc Trạch chỉ huy, chở 56 (?) tấn võ khi vào Quảng Ngãi. Đêm 11 tháng 7, trên đường đi, tàu 148 gặp máy bay và tàu chiến địch bao vây, tàu 148 đánh trả và cơ động vào bến Ba làng An. Địch đánh tàu ta bị thương nặng. CTV Trạch và thuyền phó Phạm chuyên Nghiệp hy sinh trong lúc chiến đấu. Ta không phá hủy được tàu và địch cho quân đến kéo tàu..mang đi' (Đường HCM trên biển)

    Trong một đoạn khác, tàu được ghi là Tàu 198 (?).
    Theo Lịch sử Lữ đoàn HQ 125 của CSBV thì: 'Thuyền trưởng và thủy thủ đoàn, thoát lên bờ, trở về Bắc. Toàn đội đã bị kiểm điểm và thi hành kỷ luật..'

  2. The Following 8 Users Say Thank You to khongquan2 For This Useful Post:

    BachMa (02-22-2018), chimtroi (02-23-2018), hoang yen (02-23-2018), KiwiTeTua (02-22-2018), kqcantho (03-01-2018), Nguyen Huu Thien (03-01-2018), nguyenphuong (02-23-2018), TH-72G (02-23-2018)

  3. #2
    Administrator
    khongquan2's Avatar
    Status : đang online
    Tham gia: May 2011
    Posts: 2,032
    Thanks: 14,216
    Thanked 6,141 Times in 1,584 Posts

    Default

    The Sa Ky River Victory


    The "Sa Key River Victory" is how the Battle at Cape Batangan, just north of Quang Ngai, is referred to by the South Vietnamese. On July 11th, 1967, a Navy SP-2H Market Time surveillance aircraft, on a routine patrol along the Quang Ngai coast, spotted a steel-hulled vessel around 1930 hours running toward the coastline, with no harbor nearby. I Corps Market Time Commander Charles R. Stephan ordered the destroyer USS Wilhoite to pursue the contact, which had quickly changed course to a south-southeasterly direction. Commander E.W. Hays, skipper of the Wilhoite, maneuvered his ship to an intercept point with the enemy contact, now code-named Skunk Alpha.


    The Wilhoite circled the trawler at daybreak, taking pictures, and then set course back to the coast. The destroyer kept radar surveillance from beyond the horizon. On Thursday, July 13th, 1967, at 1300 hours, Skunk Alpha anchored 50 nautical miles east of the Paracel Islands and about 200 nautical miles east-northeast of Chu Lai. By 1600, Skunk Alpha was back on the move. At 2300, she made a decisive change in course and turned in a southwesterly direction.


    An interception plan was drawn up in DaNang, by members of the Northern Surveillance Group, also headed by Commander Stephan. It was anticipated that the trawler would attempt landfall somewhere near Cape Batangan, south of Chu Lai. The plan called for a four-vessel formation, two on either side of the trawler, that would stay astern of the enemy ship as it continued toward its destination. Landfall was expected around midnight, when darkness of the moon would provide additional cover. Three ships were already picked for the interception: USS Wilhoite, USS Gallop (PG-85), and the Coast Guard cutter Point Orient (WPB-82319). The fourth vessel would be a swift, but it would be selected at the last minute, when the skunk made its final dash for shore.


    Lieutenant Victor G. Reiling, Jr., First Coastal Zone psychological operations officer, and his South Vietnamese counterpart blasted a prerecorded message over a loudspeaker on the Point Orient at Skunk Alpha. The trawler was now well inside the territorial waters of the Republic of South Vietnam. PCF-79 was tapped as the fourth interception vessel. Skunk Alpha disregarded the message, and both PCF-79 and the Point Orient fired warning shots across the trawler's bow. Closer to shore, the larger ships temporarily lost radar contact. Aboard PCF-79, its officer in charge, LTJG Edward J. Bergin and SN Raul Herrera saw a huge radar contact on their scope, which Bergin reported to Stephan aboard Wilhoite: "I've got one fast moving contact headed up the river mouth. Request permission to go in and get him." Stephan replied: "Per grau (permission granted)." Then the skipper of the Point Orient broke in: "Affirmative, Delta November. That's our contact. Let's go get 'em." Bergin replied, "I'm on my way!"

    And the chase was on. All hell broke loose. Red tracer rounds were coming and going in every direction. Helo gunships from Task Force Oregon dropped flares. Suddenly, Skunk Alpha seemed to rise like a giant from beneath the sea. When only 200 yards from the ship, BM2 Bobby Don Carver fired his first high- explosive 81mm mortar round and missed his mark. By then PCF-79 was so close that SA Ronald J. Rinehart had to hand load the mortar shells while Carver leveled it off. He took aim and let go a round of "Willie-Pete" (white phosphorus) directly into the starboard side of the trawler's pilothouse. Skunk Alpha's pilothouse erupted into a blinding-white, glowing ball of fire. Within minutes, she ran aground at the mouth of the Sa Ky River, on the tip of Cape Batangan.

    Skunk Alpha was carrying more than 90 tons of contraband supplies, to include:

    nearly 400,000 rounds of 7.62 incendiary ammunition
    more than 300,000 rounds of 7.62 ball type ammunition
    5,753 rounds of 12.7mm ball type ammunition
    nearly 1,000 rounds of 82mm mortar ammunition
    recoilless rifle ammunition
    B-40 rockets
    anti-personnel grenades
    concussion grenades
    C-4 explosives
    TNT
    electrical detonators
    detonator cord and ignitors
    12.7mm anti-aircraft weapons
    .50-caliber machine guns
    nearly 1,000 AK-44 rifles
    more than 150 AK-56 rifles
    25 - B-40 rocket launchers
    9 - K-53 machine guns



    Skunk Alpha had been well suited for her mission. Her holds were lined with fiberglass between the hull and its sheathing. She was also equipped with a high-capacity pumping system. Her engine was muffled for silent running. There was also 2,000 pounds of TNT strategically located aboard the vessel, that could be set off to self-destruct if she were to fail in her mission. Luckily Carver's mortar round had knocked out the detonation button. He saved thousands of Allied Forces lives, including those of his crew. PCF-79 surely would have gone down in that explosion. The seizure of Skunk Alpha was proof that Market Time operations were very successful in cutting the sea infiltration of supplies to the NVA and the VC.


    Premier Nguyen Cao Ky and Chief of State Nguyen Van Thieu personally decorated the crew of PCF-79 and the others involved in the capture of the Communist gunrunner with the Vietnamese Cross of Gallantry. A huge celebration and awards ceremony was held in DaNang, next to the "White Elephant" (headquarters of the Naval Support Activity commander).



    Story as told by Raul "Bean" Herrera in Vietnam magazine, February 1996 issue.

    Revised by Larry Wasikowski

  4. The Following 4 Users Say Thank You to khongquan2 For This Useful Post:

    BachMa (02-22-2018), hoang yen (02-23-2018), kqcantho (03-01-2018), TH-72G (02-23-2018)

  5. #3
    Administrator
    khongquan2's Avatar
    Status : đang online
    Tham gia: May 2011
    Posts: 2,032
    Thanks: 14,216
    Thanked 6,141 Times in 1,584 Posts

    Default

    Trawler Incident


    Trawler photograph from trailing aircraft - prior to run towards the coast

    At 1925 on 11 July 1967, an olive-green, steel-hulled trawler, 120 feet in length, was detected about 85 miles southeast of DaNang by a Patrol Squadron 1SP-2H aircraft conducting a routine MARKET TIME surveillance patrol. The trawler, which was not flying any colors and was running darkened, immediately reversed course to seaward. For the next three and one-half days, continuous radar surveillance of the trawler was maintained by patrol aircraft and the USS Wilhoite DER 397. During this period the trawler made several radical course changes and CTF 115 (Captain Ralph Di Cori, USN) directed all other MARKET TIME units in the patrol area to remain clear of the trawler in order to avoid compromising the surveillance plan. Just before midnight on the 13th, about 225 miles east of Cape Batangan, the trawler swung westward and headed toward the coast. At 1309 on the 14th, CTF 115 directed Wilhoite, USS Gallup PG 85, USS Walker DD 517, PCF 79 and USCGC Point Orient to proceed to a point astern of the trawler, eight miles away. At this time CTG 115.1 (Commander Charles R. Stephan, USN), in Wilhoite, assumed the duties of on-scene commander. At0100, 15 July, 41 minutes prior to moonset, the trawler crossed the intercept point -- five miles from the coast. USCGC Point Orient promptly illuminated the ship and an embarked Vietnamese naval officer beamed a loudspeaker appeal at the trawler's crew to surrender. The ship ignored the broadcast and subsequent rounds fired across her bow and continued toward the beach.


    At 0020, with the trawler three miles from shore, the MARKET TIME units opened fire; about five minutes later the trawler began firing at PCF 79 with automatic weapons and one or two large caliber weapons. (Salvage parties later determined that the trawler's crew had been equipped with three 12.7mm machine guns and at least one 57mm recoilless rifle.) At 0400, under a rain of fire, the trawler ran aground on a sand bar, 200 feet from shore, at the mouth of the Sa Ky River.


    North Vietnamese trawler aground on sandbar at the mouth of the Sa Ky River

    Minutes later the ship was on fire from stem to stern and by 0100 a number of secondary explosions began to erupt from the trawler. At this time Republic of Korea artillery units located near Cape Batangan took the area surrounding the trawler under fire and continued to do so until 0600. From 0600 until 0700 USS Walker, US Army gunships and Air Force jets conducted a series of fire missions to clear landing sites for ROK Marines en route by helicopter. The Marines arrived at 0715 and established a perimeter. Participating Vietnamese Navy units included PGM 618, MSC 115 and a number of junks from Coastal Group 15.

    At 1230 CTG 115.1 and Gunner's Mate Second Class Eddie A. Knaup, USN, an ordnance specialist, boarded the trawler and Petty Officer Knaup disarmed the self-destruction system which was rigged to detonate 2,000 pounds of TNT. At 1610 the trawler was pulled off the sandbar by two LCM-8 and towed to Chu Lai, arriving about 2000. During the transit the movement of air through the ship rekindled a fire below decks; Petty Officer Knaup investigated and, with assistance from personnel of PCFs 20 and 54, extinguished the blaze.


    North Vietnamese trawler under tow to Chu Lai. Note: PCF 79 in upper right background

    That afternoon Rear Admiral Kenneth L. Veth, USN, Commander US Naval Forces Vietnam, sent the following message to Commander Task Force 115:

    1. I TAKE GREAT PRIDE IN NOTING THE CAPTURE OF THE NORTH VIETNAMESE TRAWLER BY UNITS OF TF 115.
    2. YOUR WISDOM IN MAINTAINING COVERT SURVEILLANCE UPON FIRST TURNING AWAY THE TRAWLER WAS INSTRUMENTAL IN THE SUBSEQUENT AMBUSH SO ABLY PLANNED AND EXECUTED.
    3. THE TENACITY AND PATIENCE OF YOU AND YOUR UNITS IN DOGGEDLY SHADOWING THE INFILTRATOR UNTIL WELL WITHIN THE CONTGUOUS ZONE IS IN KEEPING WITH THE INTENT AND SPIRIT OF THE MARKET TIME MISSION.
    4. THE STRICT ADHERENCE OF YOUR UNITS TO THE RULES OF ENGAGEMENT, EVEN AT RISK OF THEIR LIVES, BRINGS THE UTMOST CREDIT TO CTF 155 AND HIS PERSONNEL.
    5. THROUGH YOUR SHREWD TACTICAL PLANNING, DISTRIBUTION AND UTILIZATION OF AIR AND SURFACE FORCES -- YOU AND YOUR UNITS HAVE AGAIN PROVED THAT THE COAST OF VIETNAM IS INVIOLABLE TO STEEL HULLED INFILTRATION, AND BY YOUR ACTIONS HAVE UNDOUBTEDLY SAVED LIVES OF YOUR COMRADES IN ARMS.
    6. WELL DONE. RADM VETH SENDS.



    Tons of weapons and ammunition were recovered from the trawler. The cargo included over 700,000 rounds of ammunition and over 1,200 various weapons, including machine guns, rocket launchers, submachine guns and rifles. The holds of the ship were sheathed with plywood and insulated with fiberglass between the hull and the sheathing. Other features included a high-velocity firemain system and a high-capacity pumping system. In addition, the trawler's engine was muffled for silent running. One member of the crew, a North Vietnamese, was found dead in the pilot house. The fate of the remainder of the crew is unknown.

    TRAWLER'S CARGO

    394,560 7.62mm, incendiary type
    311,520 7.62mm, ball type
    5,7750 12.7mm ball type
    996 82mm mortars
    213 B-440 rockets
    6 57mm, recoilless-rifle rounds
    1,960 anti-personnel mines
    1,250 anti-personnel grenades
    484 concussion grenades
    6,880 C-4 plastic explosive (lbs)
    3,102 TNT (lbs) -- Plus associated detonators, igniters and batteries
    3 12.7mm (.50 cal) machine gun
    975 AK-44 rifles
    189 AK-56 automatic rifles
    25 B-40 rocket launchers
    9 K-53 machines guns


    The Capture of the North Vietnamese freighter marked the eighth time since February 1965 that a steel-hulled trawler has been intercepted. Of the previous seven, three were destroyed, one was damaged, one was captured and two were turned back.

    Account taken from:
    U.S. NAVAL FORCES VIETNAM
    Monthly Historical Supplement
    July 1967, pages 2 thru 11

  6. The Following 6 Users Say Thank You to khongquan2 For This Useful Post:

    BachMa (02-22-2018), Bentre (02-24-2018), hoang yen (02-23-2018), KiwiTeTua (02-22-2018), kqcantho (03-01-2018), TH-72G (02-23-2018)

  7. #4
    TH-72G's Avatar
    Status : TH-72G v?n ch?a c m?t trong di?n ?n
    Tham gia: Nov 2009
    Nguyên quán: vietnam
    Posts: 321
    Thanks: 229
    Thanked 607 Times in 231 Posts

    Default Bản đồ Sa Kỳ-Mỹ Lai

    Nếu giữa năm 1967 hải quân Mỹ và VNCH không bắt được chiếc tàu chở vũ khí của CSBV tại cửa biển Sa Kỳ, thì đến tết Mậu Thân 1968 thành phố Quãng Ngãi chắc chắn sẽ 'tiêu' với đám 'dân oan' Mỹ Lai?





  8. The Following 3 Users Say Thank You to TH-72G For This Useful Post:

    hoang yen (03-01-2018), khongquan2 (03-01-2018), kqcantho (03-01-2018)

Similar Threads

  1. Trả lời: 0
    Bài mới nhất : 05-10-2017, 05:57 PM
  2. Trả lời: 0
    Bài mới nhất : 04-30-2017, 10:50 AM
  3. Trả lời: 0
    Bài mới nhất : 04-04-2017, 04:03 PM
  4. Trả lời: 0
    Bài mới nhất : 10-24-2016, 06:11 PM
  5. Miền Nam 36 Năm Dưới Chế Độ cộng sản
    By KiwiTeTua in forum Linh Tinh
    Trả lời: 0
    Bài mới nhất : 10-12-2016, 05:16 AM

Quyền Sử Dụng Ở Diễn Ðàn

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Hội Quán Phi Dũng
Diễn Đàn Chiến Hữu & Thân Hữu Không Quân VNCH




website hit counter